Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

040 Eindhoven Economie en duurzaamheid- Een studententeam van de TU-Eindhoven bestaande uit 17 studenten van verschillende nationaliteit, bouwt een elektrisch vliegtuigje dat, als alles goed gaat, in februari 2021 het luchtruim kan kiezen.

Ze hebben ervoor gekozen de verbrandingsmotor uit een bestaand model te slopen en hebben die vervangen door een elektromotor en batterijen waardoor kleinere vliegtuigen duurzamer en makkelijker kunnen worden onderhouden. 

Ombouwen simpel…
Het ombouwen kan heel snel, vertelt Brandon van Schaik van het studententeam Falcon Electric Aviation en is eigenlijk heel simpel. “Je haalt de brandstoftanks uit de vleugels en vervangt ze door batterijen. Hetzelfde doe je met de brandstofmotor, die vervang je met een elektromotor en nog meer batterijen. Verder verandert er niets aan het vliegtuig. De gewichtsverdeling blijft hetzelfde, en we stellen de motor zo af dat de Cessna precies zo vliegt als de versie met een kerosinemotor.” 

Voordelen
Door in feite niets te veranderen aan het vlieggedrag van het vliegtuig, is hij eerder klaar voor gebruikt. “Je hoeft piloten niet opnieuw op te leiden in een nieuw soort vliegtuig. Elke piloot heeft immers wel eens in een Cessna gezeten. En daarnaast hoef je je bestaande vloot niet weg te gooien als er onherroepelijk een overstap naar duurzame luchtvaart nodig is.”   

Verder is, net als bij auto's, een elektrische installatie veel goedkoper in onderhoud. Bovendien heb je geen dure kerosine meer nodig.

Nadelen
Natuurlijk zijn er ook nadelen, de actieradius en range van het elektrische vliegtuig. Een Cessna op batterijen heeft maar 30% van de vliegtijd die het fossiele model heeft. “Dat is een groot verschil. Maar voor onze eerste markt maakt dat niet uit; we richten ons vooralsnog op vliegscholen waar meestal maar een uurtje wordt lesgegeven. Voor een uur bieden de batterijen voldoende capaciteit.” Volgens van Schaik wordt de range ook groter bij grotere vliegtuigen, omdat er meer batterijen in passen die ca 50% van hun brandstofmotor-afstand afleggen.”

Uiteraard is dat nog weinig, maar in de toekomst zal dat verschil dankzij de waterstof, dat momenteel nog onvoldoende beschikbaar is, wegvallen. “Met een vliegtuig dat op batterijen en waterstof vliegt, is de range misschien zelfs groter dan bij een kerosinevliegtuig”, aldus Van Schaik.

 

 

 

Reizen & Vakanties

 

Vitamines & Supplementen & Gewicht

Economie & Duurzaamheid