Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

040Eindhoven Economie/duurzaamheid – Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 1 december a.s. krijgt Station Eindhoven het predicaat ‘Centraal’. De nieuwe naam van het station wordt ‘Station Eindhoven Centraal’. Nederland kent zes van deze centrale stations en daar komt Eindhoven nu dus bij. Even snel de naam veranderen is niet niks; dat gaat ruim € 100 - € 150.000,= kosten.  

Gezien de status van de stad Eindhoven is het al een langgekoesterde wens van de gemeente om voor het station de eretitel te verkrijgen van ‘Centraal’. Volgens de woordvoerder van ProRail is de toevoeging van Centraal zeer gepast. De stad is zeer belangrijk voor het zuiden van ons land, heeft vanaf het station wellicht ook binnenkort een internationale treinverbinding met Düsseldorf en verdient dus dit predicaat. Naast Eindhoven hebben Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht een Centraal Station.

 

Zo maar even snel de toevoeging Centraal krijgen, is niet zo maar aan de orde. Een stad en uiteraard het station moeten aan diverse eisen voldoen: minstens 100.000 inwoners en minimaal 40.000 treinreizigers per dag. Eigenlijk moet een stad eveneens beschikken over twee andere stations. Daar is bij Eindhoven niet echt sprake van omdat men alleen nog het station Eindhoven Strijp heeft. Maar, zo stelt men, ook gebruikt men wel eens het station bij het Philips Stadion.
 Nou, vooruit dan maar”, moet ProRail hebben gedacht en dus heeft Eindhoven per 1 december a.s. een eigen Centraal Station.

Naamsverandering
Uiteraard moet ook de naam van het oude station worden veranderd en dat gaat niet zo maar eventjes. Stationsborden en allerlei systemen moeten worden aangepasten en dat kost geld. De ramingen worden geschat op ca € 110-150.000,= waarvan de gemeente het grootste deel betaalt.

Reizen & Vakanties

 

Vitamines & Supplementen & Gewicht

Economie & Duurzaamheid